Wat zijn voedingsstoffen en wat zijn hun functies?

Wat zijn voedingsstoffen en wat zijn hun functies?

Alles wat je eet bevat voedingsstoffen. Deze voedingsstoffen bevatten energie en zorgen ervoor dat jouw lichaam blijft werken. Het is net als een auto: er is brandstof nodig om te functioneren. Maar wel de juiste brandstof! Stop je benzine in een dieselauto, dan zal je auto stoppen met rijden. Ditzelfde effect heeft ongezonde voeding op jouw lichaam, al merk je dat vaak pas op de lange termijn. De brandstof, of energie, die je nodig hebt om te functioneren haal je uit de calorieën die je binnenkrijgt met je voeding.

Wat is een calorie?

Een calorie is een maat om de hoeveelheid energie die je met eten binnenkrijgt te meten. De energie die je door voeding binnenkrijgt wordt aangeduid in een calorie. Je zou denken dat een calorie simpelweg een calorie is, ongeacht het product dat je eet. Dit is niet het geval, het effect op je lichaam is per product net even anders.
Het eten van een handje snoep zorgt er bijvoorbeeld voor dat je bloedsuikerspiegel stijgt, waardoor je geen verzadigd gevoel ervaart en juist meer trek krijgt. Hierdoor krijg je vaak te maken met een energiedip. Het eten van een portie groenten daarentegen, zorgt voor een heel ander effect op je lichaam. Je raakt verzadigd en je krijgt belangrijke vitamines, mineralen en vezels binnen, wat weer bijdraagt aan je gezondheid.

Welke voedingsstoffen zijn er?

Voedingsstoffen kunnen we verdelen in twee categorieën: macronutriënten en micronutriënten. Macronutriënten zijn de grote voedingsstoffen uit ons eetpatroon zoals eiwitten, koolhydraten en vetten. Onder de micronutriënten verstaan we alle vitamines en mineralen. Zowel de macro- als de micronutriënten bevatten voedingsstoffen.

Wanneer je een bepaald doel wilt bereiken met je lichaam, zoals afvallen of juist in gewicht aankomen, begin je vaak door te spelen met de calorie-inname vanuit de macronutriënten. Als je wilt afvallen ga je minder eten dan je energiebehoefte en wanneer je wilt aankomen verhoog je juist je calorie-inname. Hierbij draait het niet alleen allemaal om het aantal calorieën wat je mag/kunt eten, maar ook om de balans in je voedingsstoffen.

De macronutriënten zijn in drie groepen onder te verdelen:

Koolhydraten

Koolhydraten zorgen voor energie, zijn de voornaamste brandstof van je lichaam en kennen we ook wel als suikers. Je vindt koolhydraten in fruit, brood, crackers, ontbijtgranen, havermout, pasta, rijst en aardappelen. Maar koolhydraten zijn ook te vinden in alle voorverpakte producten zoals koekjes, chips en snoep. Deze koolhydraten zijn vaak minder goed voor je, omdat dit ook wel snelle koolhydraten worden genoemd.

Het verschil tussen snelle en langzame koolhydraten ontstaat door de hoeveelheid vezels die een product bevat. Volkoren producten bevatten veel vezels en vallen daarom onder de langzame koolhydraten. Een rijpe banaan of een witte boterham valt onder de snelle koolhydraten, omdat ze weinig vezels bevatten.

Kies bij voorkeur altijd voor langzame koolhydraten, omdat je lichaam hierdoor langer verzadigd raakt en je minder bloedsuikerschommelingen (energiedips) ervaart gedurende de dag. Daarnaast zorgt de inname van langzame koolhydraten er ook voor dat je voldoende vezels binnenkrijgt. En dat wil je, want vezels hebben een goede werking op je spijsvertering en stoelgang!

Eiwitten

Eiwitten zijn de bouwstoffen die ervoor zorgen dat je cellen goed groeien, je botten stevig blijven en je spierkracht wordt behouden. Het is een essentiële voedingsstof en nóg belangrijker wanneer je veel sport en dagelijks erg actief bent. Wanneer je niet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, gaat je lichaam eiwitten gebruiken als brandstof en wordt je spiermassa aangetast. Daarnaast zorgen eiwitten ook voor een verzadigd gevoel, waardoor je hongergevoel kan worden weggenomen. Eiwitten kun je vinden in: zuivelproducten, ei, vlees(waren), vis, peulvruchten, bonen, noten en sojaproducten.

Vetten

Ook bij de vetten wordt er onderscheidt gemaakt. Zo heb je verzadigde vetten (ongezonde vetten) en onverzadigde vetten (gezonde vetten). Verzadigde vetten worden ook wel harde vetten genoemd en vind je onder andere in roomboter, kokosolie, frituurvet en bewerkte vetten (bijvoorbeeld koekjes). Onverzadigde vetten zijn vloeibare vetten, zoals olijfolie, zonnebloemolie en lijnzaadolie. Ook omega 3 vetten, waar je de laatste tijd veel over hoort, behoren tot de gezonde vetten en vind je in vis. Daarnaast bevatten ongezouten noten en avocado ook gezonde vetten.

De meeste mensen zien vetten als een echte boosdoener. Dat kunnen ze ook zeker zijn. Wanneer je te veel vetten binnenkrijgt is dit slecht voor je lichaam, vooral voor je organen en aderen. Maar je lichaam heeft gezonde vetten ook hard nodig, bijvoorbeeld voor de opname van vitamine D, A, E en K.

Hoeveel energie heb je per dag nodig?

Het bepalen van je persoonlijke energie-inname is een flinke rekensom. Er zijn veel factoren waarmee je rekening dient te houden, zoals: geslacht, gewicht, lengte, leeftijd, hoeveelheid spiermassa en activiteitenpatroon. Daarna ga je pas kijken naar stap twee: wat is je doel? Ga dus zorgvuldig om met je lichaam en de voedingsstoffen die je jouw lichaam geeft. Niemand is hetzelfde en geen één voedingsschema is hetzelfde!
Ben je benieuwd naar jouw persoonlijke energiebehoefte? Laat een berichtje achter op de website of stuur een mailtje naar info@boongetupandgo.nl. Wellicht kan ik je op weg helpen!

 

Op zoek naar een eiwitrijk recept? Bekijk de gezonde kwarktaart. Perfect als ontbijt of tussendoortje.

Op zoek naar een koolhydraatrijk recept? Bekijk het recept van mijn favoriete bananenbrood.
In dit recept zijn langzame koolhydraten gebruikt zodat de energie geleidelijk in je lichaam wordt opgenomen en je geen suikerpiek of -dip ervaart.

Op zoek naar een recept met gezonde vetten? Bekijk dan het recept van de gezonde garnalensalade. Door de combinatie van vis en ongezouten noten geef je je lichaam een echte energieboost!

VOLG ONS OP INSTAGRAM

@boongetupandgo

LAAT JE GEGEVENS ACHTER EN IK ZAL CONTACT MET JE OPNEMEN

Vragen of opmerkingen?





SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF

Ontvang iedere maand de leukste nieuwtjes op gebied van voeding en lifestyle.

Neem contact op

Ik ben doordeweeks bereikbaar van 09:00 tot 17:00

Telefonisch of via de mail
06 44 07 32 16
info@boongetupandgo.nl

Volg ons

@boongetupandgo
expand_less